Preacher sau TEACHER ?

Cine dă un răspuns la această întrebare ? Testele PISA au fost aprobarea “moțiunii de cenzură” pentru învățământul românesc ! “Sistemul este de vină” spune doamna din sistem , care acum este Ministrul Educației ! O parte a profesorilor dă vina pe dl Ministru Șora , altă parte pe dna Ministru Andronescu ! N-am auzit , de bine sau de rău , de dl Ministru Mircea Miclea ! Un specialist în educație spune “PSD-ul s-a ocupat de salariile și locurile de muncă ale profesorilor , nu de soarta elevilor” ! Dna Ministru Monica Anisie spune că testele PISA nu trebuie să ne îngrijoreze și că “sistemul” trebuie reformat ! Nu re-format , nu cu botox , nu cu silicon se îndreaptă educația în România ! În educație este nevoie de REVOLUȚIE ! Revoluția , care să aducă evoluție în educație , înseamnă să inventăm (sau să adoptăm dacă nu suntem în stare să inventăm) Concepte noi , Postulate noi , Metode noi ! Între școla noastră și școala din occident nu este diferență de formă ! Deci nu re-formă în învățămănt ! Diferența este de ESENȚĂ ! Schimbarea trebuie să fie radicală ! Este sistemul capabil să accepte revoluția care înseamnă necunoscut , riscuri , incertitudini ? Învățămăntul este un sistem inert , tradiționalist cu o mare parte din profesori mulțumiți cu politica psdistă care le oferă Stabilitate și Certitudine ! Revoluționarii din sistem sunt ironizați , izolați și puși cu “botul pe labe” ! Am avut și noi un ministru inovator , pe dl Mircea Miclea ! A dat cea mai revoluționară Lege a Educației ! A plecat când a văzut rezistența “sistemului” și nepăsarea Ministerului Finanțelor față de cerințele sale ! A cerut 6% ptr educație , n-a primit și a demisionat ! Comparații ! În SUA și alte state vestice programa este urmare a conceptului STEM(science , technology, engineering , mathematics ) ! Pledoarie ptr statutul de TEACHER , al celui de la catedră ! La noi ? Avem religie în toți ani de studii ! Adică PREACHER stă la catedră ! În educația din școlile lor își face loc “GÂNDIREA PARALELĂ” , adică “direcționarea organizată a atenției” ! Adică TEACHING ! La noi ? Lecții anoste , profesori blazați în tradiție , care repetă an de an predica din “ceaslov” ! Adică PREACHING ! La ei se învață “logica maleabilă” adică “tratarea probabilistică a problemelor , judecarea laolaltă a ideilor ! Adică TEACHING ! La noi ? Stăm în logica “polemicii adversative” , proful este infailibil și elevul un supus ! Elevul dintr-o familie avută îl sfidează pe “sărăntocul de la catedră” ! Fiecare cu PREACHING-ul său ! La ei se predă despre “societățile plurale” , despre “guvernarea consensuală” , “despre votul transferabil” ! Modern TEACHING ! La noi ? Delir naționalist , dacopatie , despre “mântuirea colectivă” ! PREACHING cu valori naționalist-creștine ! Până să înțeleagă TEACHING-ul din vest , oamenii sistemului ar fi trebuit să-l citească pe Domnul Profesor Mircea Miclea ! Poate ar fi putut aplica sistemul prin care elevul să capete Patru Metacompetențe necesare succesului într-o societate in care vor rezista doar “ocupațiile non-algoritmizabile” !
Turnul , înclinat , din Pisa a fost stabilizat de ingineri ! Rezultatele la testele PISA , se pot îmbunătății cu metoda STEM ! Suntem capabili să Revoluționăm educația ?

P. S. Citate din Mircea Miclea în “Cronicile-Curs de guvernare” nr 99 , din Edward de Bono “Gândirea paralelă” , din Arend Lijphart “Modele ale democrației” !