Educația …

…trebuie să ne ajute să distingem între ceea ce știm și ceea ce conjecturăm. Fiecare om are ideile , convingerile lui pe care le apără cu pasiune și mare consum de energie. Dar apărarea propriului punct de vedere nu trebuie să ne orbeasacă. Ar trebui să invățăm că democratia este un ideal care cere să nu-ți zdrobești oponenții , ci să-i asculți , să discuți cu ei , să cauți un teren comun , o ințelegere comună. Care pot fi valorile împărtășite ? Știința și democrația , ambele moștenite de la greci , dar și toleranța , pluralismul , ucenicia(lângă un mentor , sau o carte). Fiecare pas făcut înainte în înțelegerea științifică a lumii este un progres , o transgresare a ceea ce cunoșteam anterior ! Gândirea științifică are ceva subversiv , revoluționar , pentru că ea redesenează lumea , schimbă gramatica rândurilor și cadrele pe care le avem despre realitate ! Cuvântul revoluție și-a câștigat notorietatea după caretea lui Copernic Asupra revoluțiilor , în care descrie mișcările circulare(ulterior demonstrate a fi eliptice) ale planetelor.Știința este predată în școli ca o listă de fapte și legi , ca un antrenament pentru rezolvat probleme deja rezolvate. Elevii trebuie educați în dubiu , gândirea critică , sceptică și în utilizarea rațiunii pentru verificare faptelor a legilor ! Predarea trebuie să fie stârnirea curiozității , a îndoielii , și apoi a uimirii ! Plameta este acoperită de norii negri stărniți de : afirmarea zgomotoasă a certitudinilor religioase , prevalența identităților locale , teama de străin și neîncredera în el , demonizarea diferitului(cu handicap sau LGBTQ). Adevărul se găsește la capătul unui proces reflexiv , nu în certitudini sau convingeri ! Oamenii și civilizațiile înfloresc când se amestecă , și stagnează când se izolează , când se închid ! Globalizarea , chiar dacă ne îngrijorează , este o șansă minunată pentru omenire , este soluția pentru o civilizație mondială ! Identitățile personale , sau naționale , nu sunt antagonice ci se îmbogățesc unele pe altele. Europa , europenii dacă vor fi în stare să militeze pentru pace și justiție mondială , pentru o lume în care dialogul să ia locul agresiunii , atunci Europa , europeni , vor putea să și apropie inima solidaritații , a suveranitații , a cetățeniei , inimă care-i azi șovăielnică ! Această Europă ar putea fi precursoarea unei lumi a tuturor , o lume în care dialogul a biruit agresiunea și forța !

P. S. Mai sus notițele mele la lectura cărții „Și dacă timpul n-ar exista” a fizicianului Carlo Rovelli , autor a teoriei gravitatiei cuantice cu bucle

P. S, 1 conjectură opinie formată pe aparențe

P. S. 2 Paul Dirac , laureat Nobel fizică 1933 , era om om cu simptome de autist , un diferit