Diviziunea muncii & Diviziunea învățării

Industrializarea sec XX a impus drept comandament de organizare a producției diviziunea muncii , lucrătorii s-au specializat , a crescut poductivitatea , au scăzut prețurile. S-a câștigat în profunzimea/pătrunderea în adâncimile unei profesii ! Dar , s-a pierdut în amplitudinea cunoașterii ! Diviziunea muncii a îndepărtat omenirea de enciclopedismul lui Leonardo da Vincii , dar a apropiat epoca expertului. Exemplul unui expert la care apelează toți experții(spune Shoshana Zuboff) este R. Stuart MacKay(inginer , medic , biolog) inventatorul telemetriei și a dispozitivului prin care se măsoară de la distanță comportamentul animalelor neîngrădite. Această diviziune a muncii a produs polarizarea socială , experții(specialiștii) au venituri mari , truditorii la banda de montaj au salarii modeste. La cumpăna mileniul II cu mileniul III oameni talentați , cu studii , cu viziune și cu voință , inovatori în IT au mărit diferența între ei , urmașii experților , și cei din clasa truditoare. Ce i-a distanțat pe Lary Page , Bill Gates , Zuckenberg , Jeff Bezos , Richard Branson , de mulțime ? Ceea ce în modernitatea a III-a , cea a epocii IT , se numește diviziunea învățării. Ei au învățat din școală , de la părinții , de la înaintași(profesor Richard Feynman) că education isn’t something you can finish ! Educația este cea care va adânci polarizarea socială ! Ea va produce individualizarea statutului social ! Cei ce înțeleg la ce-s bune integralele , vor fi oameni suverani ! Cei ce nu văd rostul integralelor se vor întâlni cu primii din postura de oameni precari , adică milogi cu mâna întinsă(loc de muncă , serviciu la buget , ajutor social , pomeni electorale) , către suverani ! Învățarea aduce cunoaștere , care este generatoare de autoritate , și oferă putere ! Concentrarea de cunoaștere și deci de putere , rezultată din diviziunea învățării , va deveni principiu axial al ordinii sociale , într-o Civilizație Informațională ! Principiul ordonator la locul de muncă pășește , lent(sau rapid ptr unele țări) , de la diviziunea muncii spre diviziunea învățării . Instruiții , educații , dobânditorii de cunoaștere vor avea puterea să decidă , ceilalți vor avea dreptul să se supună ! La noi cine se ocupă de educația care dă cunoaștere și putere ? Părinții indolenți(în număr mare) care-și lasă copiii să facă ce le place , fără se le prezinte varianta „alege să-ți placă ceea ce ești obligat să faci”(Mircea Miclea) ? Profesorii , noxe umane(ajunse majoritare în ultimul timp) eșapate din urât mirositoarele univerități neacreditate , în care lecțiile despre dreptate/lege sunt predate de Adrian Năstase sau Adrian Severin ? Cu ce experiențe vin aceste „firimituri umanoide” la catredră ? Că se poate cumpăra admiterea ! Că se poate promova fără participarea la cursuri , oferind bani sau favoruri sexuale ! Studentul/elevul client pornește în viață cu o combinație toxică de aroganță(am diplomă) și de neîncredere , rezultată din conștientizarea mijloacelor prin care a obținut diploma. Mai mult , dobândește practici tranzacționale ! Vrei notă , vrei promovare , vrei diplomă ? Plătește că și eu am plătit până am trecut de la statutul de client la cel de furnizor ! Pirateria lor n-are limite ! După ce-au stors elevul/studentul , acum au dat startul furtului din munca părții truditoare a poporului român ! Au obținut majorarea salariilor prin piratarea bugetului ! Ce putem face ? Să fie obligați prin lege ca să-și plătească in fiecare vară participarea la cursuri susține de : Daniel Funeriu care să conferențieze despre exigență și disciplină ! Mircea Miclea să le prezinte cele 4 metacompetențe și despre cele trei atitudini.. ! Mihai Maci să le prezinte Anatomia unei imposturi ! Ciprian Mihali să le descrie Omul precar Omul Suveran ! Ovidiu Morar să prezinte „negarea , din perspectiva rațională , a credinței în supranatural și negarea ideii de religie , adică a instituționalizării credinței”. Apoi , inainte de începerea școlilor , teste din conferințe și din profesia lor ! Admiși doare cei cu note mai mari de opt ! Iar pentru trișorii din învățământ incriminarea malpraxisul educațional !