Cetățeanul nefuncțional

Cine este ? Ce-l definește ? Care-i adversarul lui ? Este neinstruitul , este analfabetul funcțional , este absolventul de neacreditată , este absolventul de universitate care n-a învățat conceptul long-life-learning ! Este cel ce-a parcurs rapid drumul de la neinformat , la prost informat , ajungând la agresivitate în susținerea erorilor sale. Este definit de autosuficiență , furie , narcisism ! Este definit de incapacitatea de a face distincție între eroare(care-i umană) și prostie conjuncturală(scuzabilă) , sau prostie definitivă(tratabilă când este conștientizată). Este cel ce nu înțelege complexitatea lumii în care trăiește. Este cel ce n-are în „cutia de scule intelectuale” uneltele care să-l ajute să se adapteze schimbărilor accelerate. Este cel ce adoptă ca pe propriile sale credințe teorii ale conspirației ! Este , în foarte mare măsură , studentul perpetuu(pe banii părinților) care nu-i capabil să atingă maturitatea , stadiul în care n-ai nevoie de asistență pentru rezolvarea problemelor ! El folosește pretextul „vreau să mai învăț , să mai fac o facultate” ca o tactică pentru amânarea debutului în viața adultă ! Este consumatorul excesiv de social media , care fiind „un magnet pentru curioși ajunge să fie o hazna pentru creduli”(Frank Bruni-jurnalist). El este adeptul false idei ignoranța mea este la fel de bună ca știința ta ! Adversarul său , chiar inamicul care trebuie strivit , este omul cu virtuți civice ! Este omul cu bun simț , este omul decent , este omul cu bun-gust , este omul care cunoaște regulile gramaticale și le respectă ! Este cel ce știe că democrația înseamnă egalitate doar ca votant(un om , un vot) și în fața legii. Este cel care știe că democrația are cea mai bună formă de exprimare în republică , unde o mulțime de votanți bine informați le dă aleșilor dreptul de reprezentare și slujire în scopul bunăstării generale. El știe de efectul Dunning-Kruger , care afirmă „cu cât ești mai prost , cu atât ești mai convins că nu ești prost” ! El știe că succesul vine din educație , talent , experiență ! În cazurile în care numărul nefuncționalilor este mai mare decât cel al cetățenilor cu virtuți civice societatea alunecă spre autocrații(Rusia , Turcia) sau spre anarhii(Somalia , etc). Există soluție la reducerea numărului nefuncționalilor ? Da ! Da ! Educația și Liquid Democracy !

P. S. Mai multe pe acest subiect puteți găsi în Sfârșitul competenței , cartea lui Tom Nichols.